פיברומיאלגיה מה זה ומדוע זה משבש לנו את החיים?

פיברומיאלגיה היא תסמונת כרונית הגורמת לכאב נרחב במערכת השרירים והשלד, עייפות קיצונית, קשיי שינה, הפרעות קוגניטיביות ורגישות יתר לתופעות גירוי. היא פוגעת באיכות החיים באופן משמעותי ויכולה להקשות על ביצוע פעולות יומיומיות פשוטות. בקצרה, ניתן להגדיר אותה כמחלת הכאב הכרוני אשר טומנת בחובה תסמינים רבים ונסתרים.

בקצרה, ניתן להגדיר אותה כמחלת הכאב הכרוני אשר טומנת בחובה תסמינים רבים ונסתרים.

מאיזה גיל זה יכול להופיע?

פיברומיאלגיה יכולה להופיע בכל גיל, אך היא שכיחה ביותר אצל אנשים בגילאי 30-50.

ילדים ובני נוער יכולים גם כן לחוות את התסמונת, אך במקרים אלה היא נדירה יותר.

איפה כואב?

כשסובלים מפיברומיאלגיה, הכאבים מתפשטים בכל הגוף ולכן כל כך קשה להתמודד עם המחלה הזו.

האם שני המינים יסבלו ממחלת פיברומיאלגיה באופן שווה?

באופן כללי, ניתן לומר שלנשים יש סיכוי גבוה יותר לפתח פיברומיאלגיה מאשר לגברים,

הן יסבלו מפיברומיאלגיה פי 4-7 יותר מאשר גברים, הסיבה לכך אינה ידועה אך ייתכן שיש קשר להורמונים (וסת, הריון ולידה וגיל המעבר), לגורמים גנטיים (לחץ, חרדה וטראומה) ולגורמים פסיכולוגיים או סביבתיים (זיהומים ויראליים או חשיפה לרעלים).

האם לידות והריונות יחמירו תסמיני פיברומיאלגיה?

ייתכן שיש קשר בין הריון ולידה להתפרצות פיברומיאלגיה אצל נשים. השינויים ההורמונליים והפיזיולוגיים הרבים שעוברות נשים במהלך ההריון והלידה עשויים להשפיע על מערכת העצבים ולגרום להתפתחות התסמינים. מחקרים אחדים בנושא אכן מצאו קשר מובהק בין לידות חוזרות לבין סיכון מוגבר להתפתחות פיברומיאלגיה. עם זאת, מחקרים אלה אינם חד משמעיים וקיים צורך במחקר נוסף כדי לאשש את הקשר המדויק בין גורמים אלה.

האם ניתן להירפא מפיברומיאלגיה?

למרבה הצער, אין כיום תרופה ספציפית לפיברומיאלגיה. עם זאת, קיימות טיפולים רבים שיכולים לעזור בשיפור התסמינים ובהקלה על הכאב. טיפולים אלה כוללים תרופות, טיפולים פיזיותרפיים, טיפולים פסיכולוגיים ושינויים באורח החיים.

מי מאבחן פיברומיאלגיה?

אבחון מחלת הפיברומיאלגיה יכול להיות קשה, כיוון שאין בדיקה ספציפית המוכיחה את קיומה.

האבחון מתבסס על תיאור התסמינים של החולה, בדיקה גופנית וכמובן פסילת גורמים אחרים אפשריים לכאב. רופאים מומחים בתחום הפיברומיאלגיה, רופאי כאב וראומטולוגים, יכולים לסייע באבחון מדויק אך זמינות התורים אליהם, בדרך כלל, נמוכה יחסית ובינתיים החולה סובל/ת ונותר/ת ללא מענה לכאב.

כיצד ניתן לטפל בפיברומיאלגיה באמצעים טבעיים?

לצד טיפולים קונבנציונליים, ישנם אנשים המדווחים על הקלה בתסמיני פיברומיאלגיה באמצעות טיפולים טבעיים, כגון:

דיקור סיני: טיפול עתיק יומין המתבסס על דקירת נקודות ספציפיות בגוף.

יוגה: פעילות גופנית עדינה המשלבת תנוחות גוף, נשימות ומדיטציה.

טאי צ'י: אמנות לחימה סינית עתיקה המתמקדת בתנועות איטיות ומבוקרות.

עיסוי: טיפול ידני המביא להרפיה של השרירים, שיפור זרימת הדם והפחתת כאבים.

תזונה בריאה: צריכה של מזונות עשירים בנוגדי חמצון וויטמינים וכן הימנעות ממזונות מעובדים ומסוכרים.

חשוב לציין שאין הוכחות מדעיות חד משמעיות לגבי יעילותם של טיפולים טבעיים אלה בטיפול בפיברומיאלגיה ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם גורם מקצועי מוסמך לפני תחילת כל טיפול חדש.

בקצרה, ניתן להגדיר אותה כמחלת הכאב הכרוני אשר טומנת בחובה תסמינים רבים ונסתרים.

אוסטאופתיה – זה שם המשחק!

האם אוסטאופתיה עוזרת לחולי פיברומיאלגיה? אוסטאופתיה היא טיפול רפואי המתמקד במערכת השלד-שרירים ובמערכת העצבים וכתוצאה מכך ישנם מטופלים המדווחים על שיפור בתסמיני פיברומיאלגיה לאחר טיפולים אוסטאופתיים. טיפול זה עשוי לסייע בשיפור טווח התנועה, בהפחתת כאבים ובהגברת תחושת הרווחה הכללית.

כיצד אוסטאופתיה עשויה לסייע בהתמודדות עם תסמיני פיברומיאלגיה?

שיפור תנועתיות: טיפולים אוסטאופתיים מתמקדים בשחרור ממתחים וחסימות במערכת השלד-שרירים ובכך משפרים את טווח התנועה, גמישות הגוף ותחושת הנוחות.

הפחתת כאב: טכניקות מניפולציה עדינות עשויות להקל על כאבים עמוקים בשרירים ובמפרקים ועל כאבים הקשורים לתסמונת פיברומיאלגיה.

שיפור זרימת הדם: טיפולים אוסטאופתיים תורמים לשיפור זרימת הדם, מה שעשוי לסייע בהפחתת כאבים, עייפות ותחושת נוקשות.

איזון מערכת העצבים: אוסטאופתיה עשוייה לעזור באיזון מערכת העצבים הסימפתטית והפאראסימפתטית ובאמצעות זה להפחית את תחושת הלחץ, החרדה והדיכאון הנפוצים אצל חולי פיברומיאלגיה.

שיפור תפקוד מערכת החיסון: התרומה של אוסטאופתיה לחיזוק מערכת החיסון הייתה קיימת מאז ומעולם, טיפולים אוסטאופתיים מפחיתים את הסיכון לזיהומים ולמחלות נוספות.

האם ישנן הוכחות מחקריות בנוגע ליעילות טיפולים אוסטאופתיים עבור פיברומיאלגיה?

למרות שמדובר בתחום מחקר חדש יחסית, ניתן לומר בוודאות שטיפול אוסטאופתי נמצא יעיל בכל הקשור להקלה על תסמינים עבור חולי פיברומיאלגיה.

מחקר משנת 2016 שפורסם בכתב העת "Pain Medicine", בחן את יעילות הטיפול האוסטאופתי בהשוואה לטיפול פיזיותרפיה עבור חולי פיברומיאלגיה. הממצאים הראו שטיפול אוסטאופתי היה יעיל יותר מטיפול פיזיותרפיה בהפחתת כאב ובשיפור תפקוד פיזי.

מחקר משנת 2019 שפורסם בכתב העת "Journal of Bodywork and Movement Therapies", בחן את יעילות הטיפול האוסטאופתי בהשוואה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) עבור חולי פיברומיאלגיה. הממצאים הראו שטיפול אוסטאופתי היה יעיל יותר מטיפול CBT בהפחתת כאב ובשיפור איכות חיים.

לסיכום:

אוסטאופתיה עשויה להוות כלי יעיל בהקלה על תסמיני פיברומיאלגיה ושיפור איכות החיים של הסובלים ממנה. זאת בעקבות טיפולים המתמקדים בשיפור תנועתיות, הפחתת כאב, איזון מערכת העצבים וחיזוק מערכת החיסון.