הגישה האוסטאופתית, שמטרתה לשפר את בריאות האדם בכל מערכות הגוף על ידי מניפולציות של חיזוק השרירים והשלד, מתעסקת בריפוי בעיות תוך איזון כל המערכות ושמירה על "שלמות הגוף". שיטה זו מתמקדת בטכניקות טיפול ידניות בעזרת עיסויים ולחיצות עדינות על אזורים בגוף על מנת לטפל בליקויים גופניים שנגרמו כתוצאה מאירוע טראומטי, פגם מולד , מחלה או הפעלת איבר באופן לא תקין.

לטיפולים באוסטאופתיה יתרונות מעולים, במיוחד משום שהטיפול נעשה בצורה לא פולשנית ואין צורך בלקיחת תרופות, אך בנוסף, לעיתים מתלווים לטיפולים אלו גם      סיכונים או תופעות לוואי מציקות. מחד, הרבה פעמים לא מדובר בנזק אמיתי לגוף אלא החמרה כתוצאה מהטיפול שנמשכת מספר ימים ומצריכה רק עוד טיפולים והסתגלות למצב החדש. המצב החדש בשפה המקצועית נקרא "משבר ריפוי". ההחמרה יכולה לקרות משום שמערכת העצבים מקבלת זרימת דם טובה יותר לאחר הטיפול ובכך, נוירונים שהיו רדומים מתחילים להתעורר. ומנגד, ישנן תופעות לוואי שמצריכות שיחה עם האוסטיאופת או עם הרופא האישי. חולים מבוגרים שמטופלים באוסטיאופתיה יכולים לחוות כאבים חמורים לאחר הטיפול, עקצוצים וחוסר תחושות בחלקים מסוימים בגוף. חולים מבוגרים שחולים באוסטאופורוזיס, מחלה שמפחיתה את צפיפות העצם עלולים לשבור בקלות צלעות, מה שמסכן אותם במיוחד. כאבי ראש ושרירים תפוסים הם גם חלק מהתופעות לוואי העלולות להופיע אצל החולים, אך אלו אמורים לפוג תוך זמן קצר.

ישנם סיכונים נדירים אך חמורים מאוד שמצריכים טיפול רפואי באופן מיידי. הסיכונים הם שבץ מוחי, כאבים שמקרינים עם איברים, נזקים עצביים, חולשות בשרירים, בעיות במעי או בשלפוחית השתן, פריצות דיסק. על מנת לנהוג בצורה אחראית יותר בתור מטופל, יש לשים דגש מיהו המטפל, ולבדוק כי יש לו ניסיון והכשרה מתאימים לפני שמתחילים איתו טיפול. חלק מההכשרה של המטפל עוסק בלימוד נושאי ליבה בסיסיים ברפואה כמו אנטומיה, פיזיולוגיה, אבחון קליני, ביומכניקה, פתולוגיה ועוד. החשוב שבהם הוא האבחון הקליני. באוסטאופתיה זהו הבסיס לתחילת תהליך טיפול משום שעל מנת למצוא פתרון טוב ויעיל שיחזיק לטווח ארוך, יש לזהות בצורה הטובה ביותר את הגורמים הראשוניים לכאב.